Salta és az inka múmia gyerekek

Tovább utaztunk Saltába, ahol Daniella (egy német lány akivel Cafayatében ismerkedtünk meg) elvitt minket egy hostelba, ahol végre nem fagyoskodtunk és reggelivel és internettel együtt csak 35 Pesot fizettünk.

A város nagyon kis hangulatos hely, szines barokk templomokkal, sétányokkal hegyekkel, parkokkal. Aki erre tart, annak van itt mit csinálni pár napig. Egyik nap felmentünk ez egyik hegyre, ahonnan a kilátást lehetet megcsodálni, körbesétálltunk a városon és megfigyeltünk templomokat és a 9 de Julio parkot, ahol a MAAM múzeum is található.

Aki Saltában jár mindenkép látogasson el a MAAM-ba (Museo de Arqueología de Alta Montana klikk), ahol 3 múmia gyereket lehet megfigyelni, akiket a llullailaco vulkán 6700m magasságában találtak 1999ben szinte teljes épségben. A llullailaco inka gyerekek a mai idők legfontosabb arheológiai felfedezése.

A 3 múmia, egy 6 éves fiú, egy 9 és egy 14 éves lány, akik 500 évvel ezelőtt fagytak meg a hegyen, s a hideg klíma megőrizte őket és a velük együtt ott elhelyezett tárgyakat. A felfedezés nagyban segít abban, hogy jobban megértsük az inka kultúrát, mi még mind a mai napig létezik.

A múzeumban megtudható, hogy az inkák sokszor ugymond felálldoztak kiválasztott gyerekeket, hogy egyesüljenek az istenekkel A kiválasztott gyerekek az inka birodalom különböző pontjáról származtak. Mikor eljött az idő, Cuscoba mentek kisérőkkel, hogy részt vegyeken az avatási szerttartáson és sokszor, hogy összáházasítsanak egy fiút és egy lányt, ezzel erősítve a békét 2 terület között. A szerttartás után a gyerekeknek és kisérőiknek haza kellett gyalogolni egy egyenes vonalban, s akármi volt előttük útközbe azon át kellett kelniük, nem lehetett kerülni. Ez egy megpróbáltatás volt, hogy ezzel is erősítsék a gyerekek szellemét. Mikor megérkeztek szülővárosukba, nagy ünnepség fogadta őket, hiszen ekkor már istenként voltak  tisztelve. Ezután különböző szent hegyekre lettek víve közel száz különböző tárggyal, ezzel is kihangsúlyozva, hogy mennyire szeretve és tisztelve voltak eme gyerekek. Mikor felértek a hegyre kukoricából készített alkoholt itattak velük, minek hatására a gyerekek elaludtak, s a nagy hideg lévén már nem ébredtek fel.

Valószínű rengetek ilyen álldozás történt, de csak ez az egy maradt meg ilyen tökéletes formában. Első olvasásra e történet szomorúnak tűnhet, viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy 500 évvel ezelőtt abban hittek az inkák, hogy ezen áldozások hozzásegítenek egy jobb élethez. S emellett azt is tudni kell, hogy az inkák hisznek a halál utáni életben, szóval az álldozások alkalmával úgy gondolták, hogy a gyerekek tovább élnek mondjuk azt, hogy a menyországban a többi lélekkel…

Aki argetninában jár annak mindenkép ki kell a következő dolgokat próbálnia: empanada, steak, bor és fagyi. Mivel mi nem eszünk húst, így csak a másik hármat kellett menüre rakni. Saltában eljött az idő, hogy végre fagyizzunk és egy nagyobb Gelato helyre beülve elmajszoltunk 3 gombóc fincsi fagyit 🙂

Másnap reggel izgalommal telve ébredtünk, hisz a várva várt autós túra állt előttünk. A hostel ebédlőjében még azért elfogyasztottuk reggelinket, ahol sikerült egy ausztriai fiút megviccelnünk. Hónapos utazások során az ember kicsit megunja az álandó honnan jöttetek? Merre tartotok? Mit csináltok kérdéseket, így úgy döntöttünk, válltoztatunk egy kicsit a sztorin néha néha J Szóval az ausztriai fiúcska reggel megkérdezte tőlem, hogy mit csináltunk Szingaoúrban. Mire én közöltem vele, hogy én mindenféle össze-vissza melókat csináltam, míg Iunia a McDonaldsban takarított. Az arcára kiült kifejezést könyvekben kellene megörökíteni. Szegényke próbálta csodálkozását takarni és együtt érzően csak ennyit tudott kinyögni: Aham…
Persze a végén megtudta igazi kilétünket és jöt evettünk az egészen 🙂

S immár készen is álltunk a nagy útra…