A perui finomságok, azaz mit és hol együnk errefelé

Finomságok a nénike batyujából

A helyiek hátukon hordott batyujuk nem csak gyerekeket, de egy nagy fazék ételt is tartalmazhatnak, amit sok mamika az utcán árul, valamelyik sarokba lekuporodva, vagy a piacon letelepedve valahova. A batyuba belepakolják a nagy fazék ételt, vagy kettőt, 4 tányért, villával és már mehetnek is árulni. A 4 tányért egy nagy lavórban maguk mellet öblítik el, hogy a következő vevő tudjon belőle enni. Eme szokás első látásra igen furcsa lehet. Az ember megkérdőjelezheti az étel elkészítési körülményét, ízét s a tányérok higiéniai körülményeit is. Nem beszélve arról, hogy az utcán a patkára leülve, vagy ha a piacon vagy akkor egy kispadra lekuporodva fogyasztod eme ételeket. Nekünk ezen látvány nem okozott akkora rácsodálkozást, mert Szingapúrban elkezdődött a hozzászoktatásunk ilyen körülményekhez, ahol a Food Court-on (utcai étkezde sor, közös ülőtérrel, ami minden sarkon megtalálható, s ahol minden helyi fogyasztja reggeliét ebédjét s még vacsoráját is) mindenki müanyag tányérokból eszik, amit aztán előtted dobálnak bele egy nagy lavórba, amit asztán valahogy elmosnak, semmikép sem higiénikus látványt nyujtva, de pár nap alatt hozzá lehet szokni a látványhoz és rájössz, hogy az a sok millió helyi sem lesz beteg sosem, sem pedig te. Ezt fokozva ha Vietnámban, avagy Tájföldön jársz, hisz ott is honos az utcán nénike kosarából való evés, amit ugyan ott nem, de itt már kipróbáltunk. Ismét csak az első alkalom fura, de mikor rájössz, hogy túléled, s még finom is volt, akkor szemrebbenés nélkül eszel máskor is.

Az ételek egyik kedvenc dolgunkká vállt Peruban, ami nem csak a finomságuk miatt lett az, hanem olcsóságuk miatt is. A fent említet batyus ételek mellett lehet venni frissen sült kenyeret, ami inkább egy lapos zsömlére hasonlít, s amit búza, teljes kiörlésű, kukorica és yam válltozatban is árulnak. Mindezt 6db-ot 1 Solesért  (10Ft/db). Minden este a főtéren friss tejet (1L 1,5 Soles; 100Ft) és friss házi yoghurtot (1L 3,5 Soles; 270Ft) árulnak.

A piacon friss gyümisalit enni

Első látogatásunkkor a városba felfedeztük, hogy a helyi piac egész késő délutánig nyitva van, s nemcsak zöldség – gyümölcsöket árulnak, hanem friss gyümölcslevet, gyümölcs salátát, s rendes ebédet is. Mi beneveztünk egy gyümölcs salátára, ami papajából, ananászból, almából és banánból állt leöntve mézzel, gabona pehellyel, narancslével és friss házi joghurttal, mindez csupán 3 Solesért (USD1). Ezután jöhetett a friss gyümölcslé, amit ugyan összekevert egy kis vízzel a nénike, de így is nagyon finom volt, s mikor egy adagot rendeltél, akkor 1L-t kaptál, csupán 2,5 Solesért.  Mi lassan kezdtük a menyországban érezni magunkat, s alig akartunk hinni a szemünknek, hogy ezek a friss finomságok milyen olcsóak errefelé.

A tejeskávé

S a finomságoknak nem volt vége, mert a piac után bementünk a heyi cukrászdába, ahol elviselhető csokitortát (4 Soles), fincsi almáspitét (1,5 Soles) és hatalmas tejeskávét (2,5 soles) ittunk. A kávé persze okozott némi meglepetést, kinek pozitívat, kinek negatívat J Kávét rendeltünk tejjel, s erre a nénike kihozott egy nagy pohár (3 dl) forró tejet, s lerakta elénk az asztalra. Néztünk, mint Rozi a moziba, hogy ez most micsoda, mert kávét rendeltünk tejjel, nem csak sima tejet. Ezt mondtuk is a nénikének, mire ő, igen igen tudommal felelt. Steve, aki csak sima kávét rendelt kapott egy pohár forró vizet, ami persze még viccesebb volt. Ezután lerakott elénk a mami egy kis kancsó hideg kávét, amit mindenkinek magának kellett beleöntenie a tejbe avagy vízbe. A végeredmény finom lett, szóval nem bántuk a dolgot, én még kimondottan élveztem is a nagy pohár sok-tejes kávét. Mint utóbb kiderült ez a fajta kávé felszolgálás teljesen  normális errefelé 🙂

Érdekességként megmelítendő, hogy itt mindenhol barna cukrot szolgálnak fel, ami itt nem drágább, mint a fehér de ráadásul egészségesebb.

Ebédre mit együnk?

Ugyebár azt tudtuk fél évvel ezelőtti perui élményünkből, hogy Menu de Dia-t (Napi Menü) kell enni ebédre és vacsorára, mert az olcsóbb. Mint a menzán, előre megfőznek egy bizonyos levest és másodikat, s azt szolgálják fel néha üdítővel és desszerttel 3 – 7 Solesért. Nekünk sikerült találni egy helyet, ahol leves, második, üdítő és desszert mindössze csak 3,5 Solesért volt, s ráadásul finom is volt. Persze sok helyen nincs vegetáriánus menü, de ha szépen mosolygunk, akkor kicserélik a húst nekünk salátára, vagy készítenek egy peruban híres ételt, az Aroz ala Cubana-t. Eme finomság nem más, mint rizs, tükörtojással, sült banánnal és egy kis salátával tálalva. Amennyire bizarul hangzik, a banán, tojás és rizs keveréke igen finom étel tud lenni. Persze, amerre ettük ezt az ételt, annyi féle ízvilága volt, de a legtöbb helyen szerettük, így rendszeres eledelünkké vállt.

s vacsorára?

Emellett esténként megtelik a piac vagy a főtér környéke vacsorát áruló nénikékkel és bácsikákkal. S ezen ételek nemcsak a rizses, kolbászos, csirkés válltozatot takarják, hanem pl egy csésze forró kakaót zsömlével (1 Sole), tejberizst, churrost és különböző meleg italokat stb. Ilyenkor gyümölcsös kocsi és friss kenyereket áruló nénike is van. Imádtunk kint lenni este és vacsorázni, kipróbálni  helyi különlegességeket vagy csak sétállni az emberek között. Jó érzés volt itt élni, így élni. Finomságok akármikor, akárhol elérhetőek, frissen otthon készítve s olcsón. Tudva, hogy ha egy pohár meleg italt szeretnél inni este, nem kell beülni egy drága étterembe ahol 3-400Ft-ot fizetsz, hogy igyál, hanem csak kisétállhatsz a főtérre és 60Ftért már szürcsölheted is kedvenc italodat.

El sem tudom képzeni, hogy este megtelik a Blaha friss kakaót és zsömlét áruló nénikékkel, s az emberek azt szürcsölnék sör helyett. Lehet, hogy 50 évvel ezelőt volt iyan kultúra otthon, de biztos, hogy ha ma egy mamika a batyujával kiballagna az utcára napközben, vagy a piacra, s abból árulna egy tál nokedlit, s aztán lavórba mosná el a tényért, s újabb vevőnek szolgálna föl benne, vagy a főterek este megtelnének péksütit, kolbászt és kakaót áruló kiskocsikkal, akkor az emberek csak csodálkoznának. Annyira nincs benne ez a szokásainkban, hogy még itt Peruban is kevés túristát látni ilyen tipikus helyi helyeken enni. Sokan inkáb elmennek a puccos, európai jellegű éttermekbe, ahol a 3 Soles-os menü helyett inkáb megveszik a USD15-os vacsorát, csak hogy ne kelljen komfort zónájukból kimozdul, újdonságot próbálni, ami nem a megszokott módon van tálalva, ahol látod, hogyan készül ételed, ki fogja meg stb. Ám szerintem, ha valaki errefelé tart (vagy ha már itt tartunk ázsiában is) akkor igen is vegyen egy nagy levegőt és próbálja ki eme helyi szokásokat, mert sokkal közeleb kerül a helyiek megismeréséhez, mint a tipikus átutazó túrista, aki buborékban él.

Mi például már nem is keressük az európai jellegű helyeket, hanem direkt a helyi helyekre megyünk. Reggel például, ha nem otthon eszünk, rögtön a piacra megyünk, hogy gyümölcs salit, vagy más finomságot együnk. Valamelyik nap pl egy tányér ételt ettük egy mamika bagyujából, ami rizst, tésztát, krumplit, zölsdégeket és nyomokban húst tartalmazott. Tudtuk, hogy ilyet még nem ettünk, s mivel jól nézett ki, megkóstoltuk és a húst leszámítva igen finom volt.

Egy újabb kisáros a Szent Völgyben, azaz Urubambai kalandjaink a következőkben…

Posztjainkkal szeretnénk minnél több kérdéseteket és kiváncsiságotokat kielégíteni, így légyszives írjátok meg visszajelzésként (Leave a Reply) vagy akár emailben, hogy miről szeretnétek még hallani egy – egy országgal kapcsolatban.

2 responses to “A perui finomságok, azaz mit és hol együnk errefelé

1. Pingback: Quillabamba, avagy milyen is egy dzsungel városban | The world in three backpacks